معرض اعمال استايلات شبكات

وصف المنتدى

انت الان تتصفح منتديات كولاماكس


أهلا وسهلاً بك في منتديات كولاماكس نتمنى انضمامك فى موقعنا المتواضع


منتديات كولاماكس :: الاقسام الثقافية :: قصص وروايات

مشاركة من طرف الزعيم

الجزء الخامس : قصة ويبقى الحب من اجمل قصص الغرام Emptyالثلاثاء يوليو 12, 2016 3:04 pm
المشاركة رقم:
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
مؤسس المنتدى
الرتبه:
مؤسس المنتدى
الصورة الرمزية

الزعيم

البيانات
المساهمات : 471
تاريخ التسجيل : 08/07/2016
العمر : 23

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:
https://colamax.ahlamontada.net

مُساهمةموضوع: الجزء الخامس : قصة ويبقى الحب من اجمل قصص الغرام


الجزء الخامس : قصة ويبقى الحب من اجمل قصص الغرام


الحلقة التآسعة

( روآن سآبت مريم وأسمآء يروحوآ وهى طلعت ع البحر فـ نفس المكآن اللى عمر خآدهآ فيه وقعدت فـ نفس الحته وبآصه للبحر وسرحآنه أوى "يعنى أنآ بحبكـ يآ عمر !! إزآى وإمته ؟! .. أنآ فعلاً حآسه إن فيه حآحة كبيرة أوى نقصآنى بس مش ممكن عشآن كنت متعوده أكون معآكـ كل يوم يعنى مش لآزم يمون حب ممكن مجرد تعود" )

-----

وعند أسمآء أول مآ روحت قعدت مع عيلتهآ وفتحت كل الهدآيآ اللى جتلهآ والقعدة كآنت حلوة وهى كآنت فرحآنة أوى من جوآهآ .. دخلت هى وأختهآ الأوضه وأول مآ دخلوآ أسمآء مسكت أختهآ من كتفهآ وبتقولهآ وهى فرحآنة أوى وبتتكلم بسرعة :- جه إنهآردهـ .. جه وشوفته .. وقآلهآلى يآ فآتن قآلهآآآلى وشوفتى جآبلى إيه
وجريت على شنطتهآ طلعت الهدية اللى جآبهآ مرآد وبتفتحهآ بلهفة كأنهآ أول مرة تفتحهآ

-----

( إسرآء رآحت ع المستشفى لقيت معتصم فآيق وكآن كويس والكل قآعد معآه فـ الأوضهـ.. سلمت ع كل اللى قآعدبن وقعدت معآهم ربع سآعة وروحت .. غيرت وعملت مآسكـ وفتحت التليفزيون وبعد سآعتين البآب خبط .. فتحت البآب لقيت مآمتهآ وأختهآ وإسرآء كآنت مآسكة طبق سآندويتشآت وأول مآ شىفتهم قآلت لعدم إهتمآم :- حمد لله ع السلآمة .. إتأخرتوآ ليه ؟!
وسآبتهم ورآحت تقعد قدآم التليفزيون .. مآمتهآ رآحت وقفت قدآمهآ وقفلت التليفزيون وقآلتلهآ :- إنتى يآ بت معندكيش دم

إسرآء "سآبت الطبق وبصت لمآمتهآ وقآلت وهى بتتنهد" : خير يآ أمى .. أنآ عملت حآجة
مآمتهآ : مش بقولكـ معندكيش دم .. تقدرى تقوليلى قعدتى معآنآ فـ المستشفى كآم سآعة .. بس فآلحة تروحى عيد ميلآد صآحبتكـ وتروقى نفسكـ .. شكلى إيه أنآ قدآم خآلتكـ يعنى .. الهآنم مش فآضية تقعد مع خطيبهآ
إسرآء "بعصبية" : إحنآ مش كنآ خلصنآ من الزفت الموضوع ده .. أنآ قولتلكوآ 100 مرة معتصم خلآص مش خطيبى .. أنآ مش عيزآآآه .. ده بنى آدم زبآلة .. وبعدين هو إنتى كل اللى همكـ أختكـ والمحروس إبنهآ وأنآ أتفلق ومش مهم اللى حصلى من نحن رآسه .. هو أنآ مش بحس
إنتى شآيفة إنى ألآقيه مع صحآبه فـ شقه ومعآهم بنآت وإيه قبل الخطوبة بيومـ دى حآجة عآدية وبمجرد إنه أعتذرلى أنآ كده هرجعله
أقسم بآلله ده مآ هيحصل .. إنتوآ أصلاً متفرقش معآكوآ حآجه أنآ خلآص طهقت
حرآم عليكوآ بقآ .. خلونى شآيلة فـ قلبى وسآكتة

( كل ده وإسرآء بآصه لمآمتهآ ودموعهآ عمآلة تنزل من عينيهآ وأختهآ وآقفة تبص مش مصدقة وتعيط على عيآط إسرآء .. وجرت إسرآء دخلت أوضتهآ وأختهآ لحقتهآ ..)

تآنى يوم رآحت مآمتهآ المستشفى عطت الدبلة لأختهآ وإعتذرتلهآ

----------

رايح بيا فين و لفين مشاعري مودياني
وصلت مشاعري معاك لدرجه مخوفاني"

الحلقة العآشرة

عدآ أسبوعين ومفيش أى جديد بيحصل

أسمآء .. كل يوم لآزم تكلم مرآد وبينزلوآ مع بعض كل كآم يوم
مريم .. بتروح الدروس وبدأت تذآكر بس كل يوم قبل مآ تنآم لآزم تقعد تعيط أووى
إسرآء .. مش بتروح لمعتصم خىلص ومش بتكلم مآمتهآ
روآن .. مش بتكلم عمرو خآلص ولآ هو فكر يكلمهآ وبيحآول يهرب منهآ

-----

نروح لأسمآء ومرآد
كل كآم يوم بينزلوآ مع بعض و وعدهآ إنه بعد سنتين بآلكتير هيروح يتقدملهآ إن شآء الله

( فى يوم كآنوآ نآزلين الصبح مع بعض قبل الدرس .. رآحوآ يتمشوآ وكآنوآ بيفطروآ سوآ وهمآ مآشيين وقفهم صوت نآدى على أسمآء )

أدهم : أسمـآء !! إيه ده مش معقول ( مدلهآ إيده عشآن تسلم عليه وكآن بيبصلهآ أوى ومروآد كآن بيبصله بإندهآش ورآح مآدد هو إيده سلم عليه )
مرآد "بعصبية" : هى كويسة الحمد لله ( أدهم بآصلوه ورآح بآصص لأسمآء ومد إيده ليهآ تآنى )
أدهم : أخبآركـ إيه ؟!
أسمآء "بتوتر" : الحمد لله (وبصت لإيده) .. معلش أنآ مش بسلم على ولآد
مرآد : مين حضرتكـ ؟!!
أدهم : أسمآء تبق تقولكـ بقآ .. بـآى

( ومشى .. مرآد بيبص عليه ومتغآظ أوى ويجز على شفآيفه وبعدهآ يبص لأسمآء )

مرآد "بكل هدوء وبصوت وآطى" : مين ده يآ أسمـــآء

-----

فلآش بآكـ لمآ كآنت أسمآء فـ بدآية أولى ثآنوى

أدهمـ : أنآ مش عآآآرف أقولكـ إيه
أسمآء "وهى بتعيط" : أنآ كنت متأكده إنكـ هترجعلهآ وقلولتلكـ كده كنت بتكدبنى .. وأنآ عآرفة إنكـ كنت بتنسآهآ بيآ ومحبتنيش أصلاً بس كنت بحآول أكدب نفسى وأصدقكـ .. بس إنتوآ الإتنين فعلاً بتحبوآ بعض ومتقدروش تستغنوآ عن بعض ...
إتفضل إمشى يآ أدهم ومتقولش حآجة

-----

مرآد : طب وإنتى محكتليش ليه ؟!
أسمآء "بتنزل دموع على خدودهآ غصب عنهآ" : أنآ كنت خآيفة تسيبنى يآ مرآد والله والله أنآ كنت هقولكـ بس كنت خآيفة شويه وكنت مستنيه الوقت المنآسب
مرآد "وهو بيحركـ إيده على وشهآ وبآصصلهآ فـ عينيهآ أوى ومبتسم" : وأنآ مصدقكـ من غير حلفآن .. وعلى فكرة مرآد حلوة أوى منكـ .. قوليهآ تآنى كده
أسمآء : مــرآد

(وهمآ الإتنين قعدوآ يضحكوآ )

مرآد .. أوعدكـ إنى هفضل أحبكـ لأخر يوم فـ عمرى وربنآ يقدرنى ومعملش أى حآججة تزعلكـ أو تضآيقكـ (ويبتسم إبتسآمة حلوة اوى) بـحـبـك ..

-----

وبعد كآمـ يومـ (اليوم اللى قبل الوقفة بآلظبط) فـ أوضه إسرآء .. تليفونهآ يرن وهى مآ كنتش نآيمة أوى كآنت قلقآنة شويه فـ ردت على طول وكآن المتصل أحمد صآحب معتصم

إسرآء : سلآم عليكم
أحمد : وعليكم السلآم .. إسرآء معلش إنى صحيتكـ بس معتصم تعب أوى تآنى وتليفون مآمته مقفول وهو محتآج حد معآه حآلاً
إسرآء : خآلتو زمآنهآ لسه نآيمة .. طب هشوف مآشى
سلآم

دى اللى خدتنى منى
ودى اللى بتحسسنى انى
ملكت كل الدنيا ديا علشان لقيتها
قابلت كتير وخوفت
وقلبى صدقها اما شوفت عنيها
قولت ساعتها بس خلاص لقيتها "

الحلقة الـ11

إسرآء قآمت رآحت لمآمتهآ وبتصحيهآ وهى نعسآنة خآلص أصلاً

إسرآء : مآمآ .. معتصم تعب تآنى .. أحمد إتصل بيآ وقآلى إن تليفون خآلتو مقفول .. يلآ قومى روحيله ولآ كلمى خآلتو

(وهى طآلعة من بآب الأوضه ...
مآمتهآ : أنآ تعبآنة خآلص يآ إسرآء .. بقآلى كآم يوم معآه فـ المستشفى عشآن شغل خآلتكـ
إسرآء "تلف وتبصلهآ وتقول بضيق " : يعنى أنآ إعمل إيه دلوقتى
مآمتهآ : روحى إنتى
إسرآء : نعم .. هنرجع للحوآر ده تآنى بقآ
مآمتهآ "تقوم تقعد ع السرير وتبصلهآ أوى وبصوت عآلى شويه" : والله لو مآ روحتيش هزعل منكـ بجد وهتشوفى معآملة تضآيقكـ "وترجع تنآم تآنى وتديهآ ضهرهآ وترفع الغطآ ع رآسهآ"

إسرآء عمآله تبصلهآ ومش عآرفة ترد وتطلع وتقفل البآب ورآهآ وهى عمآلة تضرب أخمآس فـ أسدآس وتروح ع أوضتهآ تغير وتنزل وهى مُجبرة .. ركبت تآكسى وأول مآ وصلت قدآم لقت معتصم وآقف وأول مآ شآفهآ مشى نحيتهآ بسرعة

إسرآء :طب مآ إنت كويس آهوآ .. حمد لله ع سلآمتكـ .. أمآل فيه إيه
معتصم : الله يسلمكـ مآ أنآ لسه طآلع من شويه
إسرآء : مآشى أمشى أنآ بقآ (وفـ سرهآ " مآشى يآ أمى " )

( معتصم مسكهآ من إيدهآ وهى رآحت بصآله أوى رآح سآب إيدهآ بسرعة وبص فـ عينيهآ بنظرة إحتيآج )
معتصم : إسرآء معلش ممكن نتكلم شويه
إسرآء : سمعآكـ
معتصم : فـ الشآرع كده .. طب تعآلى نقعد فـ أى كآفيتريآ يعنى
إسرآء : أقعد معآكـ بصفتكـ إيه ومتقوليش خطيبكـ عشآن إنت مبقتش خطيبى والخطوبة مكنتش حصلت أصلاً دى مجرد قرآية فآتحة ومحصلش نصيب
معتصم "بيتنهد" : بصفتى إبن خآلتكـ يآ إسرآء

إسرآء بصتله وسكتت ورآحوآ قعدوآ فـ كآفيتريآ وهى مرضتش تطلب حآجة وهو آخد شآى وفضلوآ سآكتين لحد مآ معتصم إتكلم فجأه
معتصم "وهو بآصص فـ عينيهآ أوى" : هو إنتى سبتينى ليه ؟!!
إسرآء "مندهشة من كلآمة" : يآآآه سيبتكـ ليه .. طب قولى إرتبطتى بيآ على إيه أًصلاً .. إنت شآيف إن مفيش حآجة حصلت تخلينى آسيبكـ ومن غير مآ أفكر حتى .. هو حضرتكـ نسيت ولآ
حآجة ولآ حآبب أفكرك

-----

فلآش بآكـ قبل خطوبتهم بيوم وآحد وبفترة مش كبيرة قبل مآ يعمل الحآدثة

( إسرآء عمآله تتصل بمعتصم كتير أوى وفـ أوقآت مختلفة عشآن تآخد رأيه فـ حآجة بخصوص حفلة الخطوبة وهو موبآيله مقفول وفجأه يجيلهآ تليفون من رقم غريب وترد ..)

إسرآء : سلآم عليكم .. ألو
.... "صوت بنت" : خطيبكـ فـ شقة رقم *** فـ الدور*** فـ عمآرة *** فـ شآرع *** (وقفلت السكة)
إسرآء : مين حضرتكـ وتعرفيه منين .. ألو ألو
(وقتهآ جه فـ دمآغهآ حآجآت كتير ومكنتش عآرفة تعمل إيه بس قررت تنزل تروح العنوآن اللى البنت قآلتلهآ عليه عشآن هى متوقعة من معتصم إنه يعمل أى حآجة بس فـ نفس الوقت كآنت بتعآتب نفسهآ إنهآ مش وآثقة فيه ..
نزلت ورآحت العنوآن ولقيت عربية وآآحد صآحب معتصم كآن بيآخدهآ منه سآعآت وطلعت الدور وخبطت ع الشقة .. فتحلهآ وآحد متعرفوش ولسه هتتكلم جت بنت من ورآه ومعتصم طلع بيوجه كلآم للبت دى

معتصم : مش قولتلكـ متطلعيش وأنآ هشوف مين
وعينيه جت على إسرآء وفضلوآ بآصين لبعض مش عآرفين ينطقوآ وإسرآء بتنزل سيول دموع من عينيهآ ونزلت .. معتصم حط قميص ع جسمه ونزل جرى ورآهآ

معتصم : إسرآء إسرآء .. إسمعينى

(ويقف قدآمهآ ويحط إيده ع الحيطه عشآن متعديش
معتصم : والله يآ إسرآء أنآ كنت جآى أقولهم إن ده أخر يوم مكنتش جآى عشآن حآجة تآنية بس مش عآرف إيه اللى حصلى .. صدقينى
إسرآء : بذمتكـ مش مكسوف من نفسكـ وإنت بتقولى كده .. مش لمآ تبق مصدق إنت نفسك أبق أنآ أصدقكـ

(وتشيل إيده وتنزل بسرعة وهو بآصصلهآ

-----

وعند روآن .. كآنت لسه بتفتح اللآب ولقيت عمر فآتح الميل .. عملت أونلآين ومستنيآه يكلمهآ مكلمهآش .. قعدت تفكر شويه وبعدين رآحت كلمته هى

روآن : إزيك ؟!
عمر : الحمد لله .. عآيش
روآن : مآلك
عمر : أبداً مليش
روآن : هو إحنآ متخآصمين ولآ حآجة
عمر : وهو فيه حآجة حصلت تخلينآ نتخآصم
(روآن مردتش وفضلوآ سآكتين شويه لحد مآ لقت عمر كتب حآجة وبتفتح المحآدثة بلهفة .. يآ ترى هيقولهآ أنآ أسف ولآ إنهآ وحشته ولآ عآيز يقعد معآهآ وإنه مش قآدر يستغنى عنهآ ..)

عمر : أنآ هقفل .. سلآم
(روآن مردتش وقفلت شآشة اللآب وكآنت متعصبة أوى .. معتصم قفل اللآب وطلع يقف فـ البلكونة لقآ روآن قآعدة سرحآنة واللآب ع الطرآبيزة جمبهآ ولمآ حست بيه بصوآ لبعض شويه من غير مآحد ينطق ورآح عمر دخل الأوضه فتح دولآبه طلع تيشيرت نبيتى فـ رصآصى وبنطلون رصآصى وجآب شعره ع ورآ وخد الهآند فرى ونزل قعد يتمشى لحد الحته اللى آخد روآن فيهآ وشآف صخرة رآح عندهآ وطلع الهآند فرى من جيبه وحطه فـ ودآنه وآكنه نآيم ع الصخرة .. سآند رآسه ع إيده وتآنى رجله وبآصص للسمآ وشغل أغنية يآ وآحشنى




توقيع : الزعيم






شارك الموضوع مع اصدقاءك

الإشارات المرجعية



الــرد الســـريـع
..





تعليمات المشاركة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة



الساعة الآن 04:03 PM



Powered by منتديات كولاماكس